söndag 7 juni 2009

Du har väl röstat?

Om en timme stänger vallokalerna här i Sverige, och jag hoppas att många av er har varit och röstat. Under vintern och våren har CISV varit en del av kampanjen Rösta 7 juni, vars syfte är att få just fler unga att rösta till Europaparlamentet. Ett av målen med kampanjen är att dubbla unga människors valdeltagande.

Smilla, 7 år, undrade tidigare i dag varför jag skulle rösta och jag förklarade att när man röstar så bestämmer man vem som skall bestämma. Jaha, ska du rösta på CISV då, replikerade hon.
Helt fel ute är hon inte, för även om Europaparlamentet och CISV är två till synes olika arenor, så handlar att rösta, precis som föreningsengagemang, om att förändra världen. Peace man.

2 kommentarer:

ousie sa...

hej!
jag var lite nyfiken på just det här med att cisv varit en del av den hör kampanjen, och i ärlighetens namn ganska kritisk. inte för att jag tycker att lågt valdeltagande bland unga är en bra grej, men för att cisv alltid är så rädd för att själv ta politiska ställningstaganden. jag har svårt för att vi backar för att ta svåra och mer kontroversiella beslut om hur en fredrörelse ska agera politiskt, och istället begärnsar vårt deltagande i den politiska arenan genom att uppmana unga att rösta till euparlamentsvalet.

för att fatta mig kort: jag tycker inte att cisv ska uppmana unga att delta i den politiska processen på det mest generella tänkbara sätt, utan att som förening våga delta och ta ställning (exempelvis såsom i ditt inlägg nedan om kärnvapendemo) - det faller liksom platt.

det är blev ju ett väldigt negativt inlägg - egentligen avr det mer tänkt som en fråga än en lång raljering. jag är inte alls aktiv längre och vet inte om det här är del av en bredare strategi eller verksamhetsriktning, och det är egentligen det jag är lite nyfiken på.
//Åsa, f.d. stockholmare, tillfälligt bostt i england

Åsa callesen sa...

Hej Åsa och alla andra

Tack för din kommentar (eller fråga).
Att CISV engagerat sig i Kampanjen "Rösta 7 juni" är en del av CISVs engagemang och strategi i LSU. CISV vill gärna vara en aktiv del av och ta ansvar för den verksamhet som LSU bedriver. Detta för att LSU:s verksamhet är viktig och är en arnea för oss att engagera oss i ungdomsfrågan generellt och också en mötesplats där vi utmanas men också ges möjlighet att engagera fler i fredsutbildningsfrågan - som är vår kärna.

Angående den andra delen av ditt inlägg, rörande att CISV skulle vara rädda för politiska ställningstagande så är det min uppfattning att det inte alls är så då fred i allra högsta grad är politiskt. Men våra metoder skiljer sig från de flesta organisationer som engagerar sig i fredsfrågan. Vår metod, att utbilda unga människor i exempelvis ickevåld och projektplanering är politik. Vi ge unga människor verktygen att förändra det samhälle de lever i. Vi tror att det är den långsiktiga lösningen, vi tror att vi når en fredligare värld med dessa metoder.

CISV använder sig inte främst av traditionella politiska metoder såsom demonstrationer, inte för att vi inte vågar, men för att vi tror att de inte alls är lika effektiva.