söndag 15 juni 2008

I skuggan av makten

"Mitt intresse för den stora världen tog ett nytt steg när jag sommaren 1965, tillsammans med tre andra tolvåringar från Halmstad och en ledare, fick åka på en internationell barnby i Bloomington, Indiana, i den amerikanska mellanvästern. Den amerikanska barnpsykologen Doris Allen hade ett drygt decennium tidigare startat organisationen Children's International Summer Villages. Syftet var att främja fredsfostran genom att erbjuda barn från olika länder att mötas och lära känna varandra och på så sätt öka förståelsen mellan skilda kulturer.

Att få resa till USA var stort för en tolvårig Halmstadgrabb. Lokaltidningarna skrev långa artiklar om det äventyr som låg framför oss och när vi kom tillbaka väntade nya intervjuer om vad vi varit med om. Under fyra veckor bodde vi i studentbostäder som tillhörde Indiana University och ägnade dagarna åt både lek och allvar. Jag fick hålla mitt första tal någonsin på engelska när jag var "talman" i barnens internationella parlament – en glödande, brådmogen hyllning till den några år tidigare skjutne amerikanske presidenten John F Kennedy.

För min del uppfyllde lägret mer än väl sitt pedagogiska syfte. Jag lärde mig verkligen många nya saker om andra kulturer och skapade vänskapsband som fortfarande består."

Ur I skuggan av makten av Lars Danielsson

Inga kommentarer: