onsdag 10 februari 2010

Mette leder CISV Håbo


Jag heter Mette Sandh och är ordförande i CISV Håbo.

Varför är du engagerad i CISV?
Från 12 - 22 års ålder var CISV en stor del av mitt liv; min fritid och mina vänner var i stort sett CISV (-are). Jag har fått så mycket positivt med mig från denna tid, såsom värderingar, social kompetens och vänner för livet. Då mina barn blev aktiva för några år sedan kunde jag inte hålla mig borta längre. Jag kände att jag hade erfarenhet att dela med mig av till lokalföreningen och därför är jag nu aktiv igen.

Vad är du mest stolt över?
Mina (nästan vuxna) barns medvetenhet och engagemang i internationella frågor och deras sociala kompetenser.

Vilken är CISVs största utmaning framöver?
Att fortsätta arbeta för fred i världen - Målet är långt ifrån uppnått, så vi har massor kvar att göra. Jag tror vi måste arbeta ännu mer på lokal nivå, nära våra barns och ungdomars vardag och verklighet. Vi måste sopa rent framför vår egen dörr innan vi gör stordåd i världen. Vi kan till exempel arbeta mer med internationell förståelse mellan olika nationstillhörigheter i vårt samhälle. Invandrar fientlighet beror till stor del på rädsla - att man vet för lite om varandra. Detta kan vi arbeta med i hela Sverige.

Inga kommentarer: