torsdag 25 mars 2010

Jag heter Åsa Callesen från Göteborg/LF Mölndal och på CISV Sveriges årsmöte söndagen den 21 mars valdes jag till ordförande i CISV Sverige. Jag vill tacka dig Jenny Andersson för de du gjort för föreningen den tid du haft uppdraget och önska dig lycka till med vad du än har för tankar både i ditt engagemang för en bättre värld och i ditt privat liv.

För er som inte känner mig är jag från början en CISV förälder som varit med i ett 15-tal år och så sakteliga övergått från att vara en praktiker och bullbakare till att mer och mer intressera mig för verksamhetsutvecklingen i CISV. Uttryck för detta är att jag suttit med i LF styrelsen i Mölndal ansvarat bla.för utbildning, gjort några IPP, suttit med i Buddy Swedenunder 3 år. Tycker också att det är inspirerande att göra olika utbildningar lokalt såväl som på våra IMPACT helger. Privat arbetar jag i Göteborgs stad, är enhetschef på introduktionsenhet som tar emot nyanlända flyktingar och invandrare. Ska alldeles i dagarna flytta och bo tillsammans med vänner, i något som med åren är tänkt att bli ett gemensamt boende för oss som inte vill bo ensamma. Jag har 4 vuxna barn som finns utspridda lite här och där med skiftande CISV engagemang.

Uppdraget att leda CISV under 2år innebär en ära och en utmaning för mig. Jag kommer att göra mitt yttersta för att vi ska utvecklas vidare med bla. hjälp av de verktyg som under min företrädare tagits fram för att göra en än bättre verksamhet. Några exempel på vad som kommer att prioriteras i enlighet med den verksamhetsplan som antogs på årsmötet är IMPACT, vårt utbildningssystem jag hoppas och tror att en stabilisering och ständig förbättring av dessa kommer att ge oss fantastiska möjligheter i vår fredsutbildning, hoppas därför att vi tillsammans kan få fler intresserade att arbeta direkt operativt med utbildningshelgerna och men även med innehållet i form av en utbildningskommitté. Boken Mosqito Tactics är ett annat exempel på ett verktyg för att vår förening ska ha en möjlighet att nå ut i våra lokalföreningar en fortsatt utveckling av hur den kan komma till nytta är viktigt. Att använda våra HR på kansliet ser jag som en uppgift för mig och styrelsen vi har lyckan att ha ett kansli med kompetent och kunnig personal. Beslutet som togs på stämman innebär att vi ska satsa och då är det vårt ansvar i styrelsen att se till att vi utvecklar kansliet på alla fronter , speciellt i ett långsiktigt perspektiv. Många många fler saker kan nämnas men jag stoppar där för nu.

Hoppas på ett gott samarbete, lokalföreningar, komittéer, kansliet och styrelse.

Sen de viktigaste av allt vi ska ha roligt!! Åsa Callesen

Inga kommentarer: