fredag 8 augusti 2008

Fredag eftermiddag från Plenum













Det är fredag och internationella årsmötet AIM är i full gång. Jag sitter runt plenum som representant för CISV Sweden och har redan tagit många glädjande beslut.

Under mötet har vi godkänt IPP och IYM som program (se Jennys inlägg tidigare), och senare valdes Rodolfo Zúniga Vargas till vice ordförande i internationella utbildningskommittén, och Daniel Frelén till medlem i informations- och marknadsföringskommittén. Dessutom har jag fått höra Cissi Elmqvist och Rodolfo berätta om den inkluderingsgrupp som vi ska besluta om senare. Som svensk representant vill, tror och hoppas jag att den här gruppen får möjlighet att arbeta kring hur CISV kan bli mer inkluderande och identifiera exkluderande strukturer. Det kanske låter bekant och det är för att arbetet föreslås likna det svenska inkluderingsarbetet som pågått ett tag nu. Det känns riktigt kul att vi kan vara ett föregångsland i så viktiga frågor!

Igår lämnade jag dock min stol och Louise Dane och Catalina Fuentes Araya tog över Sveriges plats. De röstar för Sveriges juniorer om vem som ska bli internationell juniorrepresentant och i valet mellan Hana Shahin från Egypten och Maru Ayam från Argentina var det Maru som valdes. Just nu sitter jag och bloggar live från plenum där vi diskuterar nästa års verksamhetsplaner, prioriteringar och budget

Förutom att jag har jättemycket information i huvudet är jag svettig och ganska trött. Luften är dålig i plenum och i Florens är det över 30 grader. Men jag tycker det är väldigt kul och givande att representera Sverige och tycka till i frågor. Det märks att länderna runt omkring lyssnar och undrar vad Sverige tycker och det gör det extra spännande att spendera alldeles för många timmar i plenum.

Svettiga hälsningar
/Nivette Dawod, Trustee (internationell representant) CISV Sweden

Inga kommentarer: