måndag 5 oktober 2009

juniorbegreppet



Jag har just gått med i gruppen "CISV Swedens juniorer" på facebook. En ny grupp för mig tänker jag och klickade på gå med i den här gruppen knappen. Sen såg jag beskrivningen: " en grupp för oss juniorer i CISV Sweden!", är det jag? Nä, det är det förstås inte, jag har inte varit junior, på CISVvis på fyra år.Om ens då. För jag menar, vad är en junior? Det är knepigt, med begreppen. Är det en åldersdefinition? Är det en pedagogisk definition - är junior branch ett av våra program eller ej. Är det en strukturell defintion? Vad gör juniorbegreppet i en barn och ungdomsorganisation?
Men visst fyller det en funktion, juniorsektionen. Det är vår plantskola och i mångt och mycket vår kritiska röst, ett maskineri som driver utvecklingen. Jag älskar juniorsektionen, i den lärde jag mig allt jag kan, nä inte allt jag kan, men mycket från den tiden sitter kvar, i ryggmärgen. Mycket av det använder jag mig fortfarande av. Men, jag vill gärna att hela CISV skall få vara en plantskola, en kritisk röst, ett maskineri. Men framförallt vill jag att CISV Sweden skall lyckas med det som juniorsektionen lyckats med, att överbrygga gränsen mellan föreningarna och organisationen. Jag hör aldrig juniorerna tala med mer än en röst. Deras arbete och engagemang karaktäriseras av enighet och samsyn. Vad skiljer juniorernas organisering från resten av CISV Swedens organisering?

Inga kommentarer: