onsdag 28 oktober 2009

oktober

Oktober har rusat förbi för min del och vilken oktober sen. Barak fick Nobels fredspris och det skapade en del rubriker, kontroversiellt för att motiveringen bakom handlade om attityder, färdigheter och kunskap, snarare än att stoppa krig eller nedrusta världens armér. Coolt säger jag, eftersom det är vår väg till fred. Sverigedemokraterna skapade rubriker och påminde oss om att även Sverige är ett land där människor förvägras rätten att nå sin fulla potential. Mindre coolt, även om det stärker mig i min tro på mångfald. Oktober var höstmöte och nylanseringen av Mosquito Tactitcs, och i dag är Rodolfo, CISV Swedens vice ordförande på plats i Bangkok på Unescos second global forum on the power of peace. Rodolfo kom i väg efter en rad turer med Thailändska ambassaden om hans visum. Några som inte hade samma tur var George, Gideon och John-Paul från CISV Kenya som skulle deltagit i en kurs på temat strategy and effiency in peace works arrangerad av SIDA, men de nekades visum då ambassaden tyckte att det var märkligt att tre matematikstuderande skulle på fredsutbildning. Märkligt tycker jag att synen på unga är sådan och att engagemang inte är en självklarhet hos svenska myndigheter. Ett paket med Mosquito tactics är snart på väg till denna ambassad.
Annars har oktober mest varit besök på kansliet, som numera har fått ett nytt kök, och vi funderar inte så mycket på det som varit utan det som komma skall. På stöd till lokalföreningarna, på nästa års fördelning av läger och projekt, när nästa års utbildningar skall hållas och var. Imorgon börjar SO, juniorernas stora forum och jag förbereder min session. Annars intet nytt.
/Jenny

Inga kommentarer: