fredag 14 november 2008

Louise Dane, avgående nationell juniorrepresentant











De senaste två åren har Louise innehaft en av de coolaste positionerna inom vår organisation, som nationell juniorrepresentant. Detta innebär att Louise ansvarat, koordinerat och planerat CISV Swedens nationella juniorstruktur. Hon har representerat CISV Sweden gentemot lokalföreningarna och gentemot CISV International. Internationellt har Louise sett till att Sverige varit en kaxig röst, hörd i de relevanta forumen.

På hemmaplan är Louise känd för sin förmåga att leda stora grupper och kunna få alla med sig i samtalet. Så jag kunde inte låta bli att fråga Louise, om hennes bästa knep, hur man gör för att få med sig alla deltagare i ett samtal. Så här svarade Louise:

"Jag förstår vad du menar. Speciellt i stora rum med mycket människor är det såklart väldigt svårt. Jag tror inte att jag har något speciellt knep däremot brukar jag "läsa av" deltagarnas ansikten under samtalen. Det går ofta att följa tankeflödet ganska bra genom att se hur olika människor reagerar på det man säger.

Ser jag att någon ser ut att vara vilsen i samtalet brukar jag stanna upp och fråga om alla är med, om någon har frågor osv. En annan sak jag brukar göra är att börja samtalen med att skämta lite om mig själv. Säga åt att de måste säga till om jag pratar för fort, kanske visa dem ett tecken för "paus-knappen" osv. Det brukar leda till att deltagarna har lätt att bryta in och ställa frågor.

Ser jag att jag tappat folk brukar jag försöka bryta och göra något helt annat, kanske en liten rörelseövning, byta platser, eller helt enkelt slänga ut en provocerande fråga. Ett annat knep kan vara att be deltagarna diksutera lite kort med grannen, dela in i smågrupper eller på annat sätt "kasta runt" samtalsformen! Det kanske allra viktigaste är att skapa ett klimat där alla frågor är okej. Jag är noga med att påpeka att frågor som kommer är bra och tar snabbt frågeställaren i försvar om någon muttrar till."



Louise har nu bara veckor kvar på sin mandatperiod innan hon går vidare till nya utmaningar inom organisationen, och Louise, du kommer att bli saknad. Bland alla som är vana av att möta ditt ansikte på våra forum, av oss som älskar att läsa dina blogginlägg (http://njrsweden.blogspot.com) och bland alla oss som lärt av ditt inkluderande och entusiasmnerande ledarskap.

/Jenny

Inga kommentarer: