fredag 13 november 2009

CISV Helsinborg vågar visionera och konkretisera



I går inspirerades jag av Tove (halvt till höger i bild) som leder CISV Helsingborg. Tove ledde styrelsen genom deras dryga timme långa möte i går och jag kan konstatera att Tove är grymt duktig på att problematisera och att fånga upp alla de tankar som kom upp runt bordet - för att slutligen sammanfatta diskussionerna i beslut som alla kunde stå bakom.
Vidare har Tove en finfin styrelse runt om sig, som tar plats, som levererar och som har riktigt roligt.

Eva, vår organisationsutvecklare ledde tillsammans med Kent som är ordförande för Buddy Sweden (kommittén för lokalföreningsutveckling) en workshop kring var CISV Helsingborg skall stå 2012. Inte bara blev resultat en vision - 'att 2012 vara en förening med regelbunden kvalitativ fredsutbildning' utan också delmål knutna till dessa och vi kom också en bit på vägen med att operationalisera dessa till konkreta aktiviteter.

CISV Helsingborg vågade i går blanda de stora visionära tankarna med konkreta kvantitativa mål såsom 200 medlemmar och 2 mosiakprojekt per år. Att inte fokusera så mycket på formen utan på vad man faktiskt vill, att göra det under roliga former - det är ett bra koncept och i går fick jag se att det också lyckas.

Varm i hjärtat begav jag mig sedan hemåt i Novembernatten. Tack för i går Helsingborg.
/Jenny

Inga kommentarer: