fredag 14 maj 2010

En dag till på FÄN


Dagen börjar gå mot sitt slut och utan att låta allt för kliché så har den, liksom många andra cisv-dagar, varit intensiv, lärorik och kul.

Dagens tema har varit ”kultur”, ett högst diffust, brett och komplex begrepp. Tillsammans har vi försökt definiera det och arbeta kring det. Jag vet inte om vi lyckats definiera ”kultur”, om man kan göra det eller om jag vill göra det.

Vi har även haft en gäst hos idag, Oraib. En kvinna med sitt ursprung i Palestina som fått mig att tänka, tycka och som förhoppningsvis även kommer att få mig att göra. Oraib höll en föreläsning för oss kring just dagens tema, kultur. Tillsammans diskuterade vi svensk kultur, hur det är att komma till nya kulturer, kulturkrockar och sist men inte minst hennes fredsprojekt som arbetar med Israel-Palestina frågan. Oerhört intressant föreläsning som hölls av en oerhört intressant person som jag tror väckte många tankar hos oss alla.

Bilden ovan är tagen när vi aktivt säger nej till våldtäkt som krigsstrategi. Åsa har tidigare skrivit om en kampanj driven av FN kring just detta. Läs mer här: http://www.stoprapenow.org/ och ta en bild du med!

Som sagt, dagen är snart slut och en trött men nyduschad Martina överväger att bege sig till sömns.
Martina ser framemot morgondagen som även den ska innehålla gäster.

Godnatt!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken jättefin bild! Kanon!!

Unknown sa...

bilden finns nu på http://www.stoprapenow.org och kommer snart läggas upp på http://www.facebook.com/unaction . GO CISV! :)