måndag 10 maj 2010


Vill du också ta ställning mot användandet av våldtäkt som vapen?! Get Cross!

Lisa Collste heter jag som denna vecka fått den stora äran att gäst-skriva på CISV Sweden’s ordförandeblogg. I år har jag varit medlem i CISV i 15 år. Dessa 15 år har innehållit allt ifrån lokalt engagemang i Linköping, internationella läger och IPP. Allt började på en barnby i Tromsö – sedan var jag fast.

Det jag kanske gillar bäst med CISV är alla duktiga, kreativa och engagerade medlemmar. Därför skulle nu vilja ha med er i en kampanj jag jobbar med!

Nu bor jag i New York och arbetar för UN Action Against Sexual Violence in Conflict (UN Action). UN Action består av 13 FN-organ som samarbetar för att få ett slut på användandet av våldtäkt som vapen. Det är en insats av FN för att förbättra samordning och ansvar, förstärka opinionsbildning och stödja nationella insatser för att förebygga användandet av våldtäkt som vapen.
Våldtäkt och sexuellt våld används som vapen i många konflikter runt om i världen idag, främst kvinnor och barn våldtas systematiskt som ett sätt att förstöra individer och samhällsgrupper på. Detta är något som pågått länge i det tysta och det är idag farligare att vara kvinna än soldat i moderna konflikter.

200 000 har hittills blivit våldtagna i det pågående kriget i Kongo, 500 000 blev våldtagna i kriget i Rwanda och varje dag våldtas hundratals kvinnor i Darfur.
Den globala kampanjen Stop Rape Now som jag och mina kollegor arbetar med nu syftar till att sprida information och bryta tystnaden runt vad som kallats ”historiens största tystnad” och ”världens minst fördömda krigsförbrytelse”.
Som en del av kampanjen håller vi på att bygga upp en global foto karta där människor kan lägga upp bilder på sig själva när de ”Get Cross” emot användandet av våldtäkt som vapen (se: www.stoprapenow.org). Detta är ett sätt att få slut på tabun som gjort detta vapen så effektivt och människor världen över kan här visa solidaritet med alla som fallit offer för användandet av våldtäkt som vapen.

Jag undrar nu om du vill bryta tystnaden, ta ställning och ansluta dig till denna globala kampanj genom att ladda upp din bild på www.stoprapenow.org. Tipsa din familj, kollegor, lokalförening, klasskamrater och vänner att göra detsamma, och kanske är det till och med något ni kan göra på ditt Mosaik projekt eller CISV-läger i sommar?

Den här 1-minuters filmen är en del av vår kampanj, sprid den!:
http://www.youtube.com/watch?v=t1sbF6gx0cU
http://www.youtube.com/watch?v=pH5gJU96J-c

Maila mig gärna om ni du har några idéer eller frågor: lisa.collste@gmail.com

Massor hälsningar,
Lisa

Inga kommentarer: