måndag 21 april 2008

Besök på kansliet

Förra veckan spenderade jag i min forna hemstad Linköping, utan internet, man blir onekligen en smula begränsad i sitt fredsengagemang då. Eller? Istället för kommunikation via ettor och nollor gjorde jag det som man alltid gjorde förr, träffades IRL.

Veckan bjöd på en lunch med CISV Linköpings Ordförande, Lotta Ryttergård, och vi pratade om Interchange* och föräldraengagemang. Jag besökte Petra Reveny, min gamle IPP**-kollega. Vi skippade CISV-snacket till fördel för jobb, boende, politik och barnuppfostran.

Jag tog en tur till den kungliga huvudstaden och besökte vår sekreterare Adam Axelsson, på kansliet. Adam sitter på några få kvadrat på söder, i Rättvisemärkts lokaler. Adam och jag pratade om fokus för 2009, om årsboken som strax skall till tryck, om hans engagemang i den internationella styrelsen och om våra förväntningar inför hösten. Efter några timmars arbete avslutade vi dagen med lunch tillsammans med Per Olsson, ordförande i den internationella Mosaikkommittén***. Vi diskuterade sommarens internationella årsmöte i Italien och hur man gör för att hålla engagemanget uppe när man sitter hemma på sin kammare med sin mailskörd.

Trött efter en lång dag i Stockholm klev jag av tåget i Linköping för nästa anhalt på vägen, middag med Olof Rutgersson, informationskommittén. Vi pratade om processen att lansera CISV's nya hemsida, men mest spelade Olof och Smilla (6 år) wii. Jag säger inte vem som vann.


Det var en härligt befriande internetfri vecka, kan rekommenderas starkt.



*Interchange (www.cisv.se/interchange)
Dagar: 7, 14 eller 21 dagar i varje land
Antal deltagare: ca 10 st (i åldern 12-15 år), en ledare (över 21 år), en juniorledare (över 18 år)
Målen med ett Interchange är:
- att utveckla förståelse för ett annat land och en annan kultur genom att bo och leva som medlem i en annan familj
- att genom fredsfostrande aktiviteter öka tolerans och förståelse för andra traditioner detta genom att leva och bo i annan familj
- att genom gruppaktiviteter lära individen och gruppen att utveckla sina personligheter



**IPP/International People’s Project (www.cisv.se/ipp)
Dagar: 14–23
Antal deltagare: 15–30 (ålder 19+) samt 4–6 hemmastab (ålder 21+)
Internation People’s Project ger deltagarna möjlighet att lära sig mer om sig själva och andra samtidigt som de engagerar sig för samhällets utveckling. Projekten skapas tillsammans med en annan organisation och syftar till engagemang i en konkret lokal utmaning, exempelvis miljöförstöring eller hemlöshet.


***Mosaik (
www.cisv.se/mosaik)
Dagar: projektform
Antal deltagare: Beror på projektets utformning (även ålder varierar med de olika projekten)
Mosaik är ett program som består av olika utbildande projekt, utveckalde av lokalföreningar världen över. Syftet med mosaik är att sammanföra människor genom fredspedagogiska projekt som möjliggör att de blir aktiva medlemmar av ett fredligare samhälle.

Inga kommentarer: