måndag 14 april 2008

Med fokus på lokalt engagemang

Tänk dig att som 29-åring bli ordförande för en styrelse som inspirerar och motiverar ca 10 000 medlemmar. Jenny Andersson blev vald till ny ordförande under CISV Sweden's årsmöte i mars 2008, och jag ringde upp henne för en intervju.

Hej Jenny, berätta lite om dig själv!
Jag är 29 år och bor i Malmö tillsammans med Niklas, som också är CISV:are, och vår dotter Smilla som är 6 år. Jag håller på och utbildar mig till lärare i samhällskunskap och filosofi. Jag är utbildad statsvetare i botten och jag har varit medlem i CISV sen jag var 10 år.

Vad har du gjort inom CISV tidigare och hur kommer det att hjälpa dig som ordförande för CISV Sverige?
Jag har deltagit i många delar av verksamheten och det tror jag är viktigt att ha kunskapen som grund för att kunna relatera till vår pedagogiska verksamhet.

Jag har varit Nationell Junior Representant (NJR) från 1999-2001 och det är därifrån jag har fått all min kunskap om hur CISV fungerar. Det har gått nästan 10 år sedan dess men jag kommer fortfarande ihåg saker jag lärde mig under den tiden. Den informella utbildningen som sker inom juniorverksamheten, exempelvis juniorstrukturens Samarbets Organ (SO), är kärnan i den organisatoriska verksamheten CISV Sverige.

Jag har varit lokalföreningsordförande i CISV Båstad-Bjäre från 1999-2001 och även styrelseledamot i CISV Linköping. De erfarenheterna är bra att ha med sig för de frågor som jag hanterar nu, relaterar ju tillbaka till de frågor som jag hade hand om i lokalföreningen.

Jag har arbetat med att utveckla den internationella samt nationella stadgan. Det är en viktig fråga för en organisation, vad man har sig att luta tillbaka på. Det är inte en “vad vi måste göra”-fråga utan det är mer som en garanti för de medlemmar som inte kan vara med när beslut fattas att allt går rätt till.

Jag var även med och koordinerade AIM, CISV internationella årsmöte, som hölls i Sverige 2006. Vi var 30 personer som jobbade tillsammans under 2 år och det var där jag finslipade mina ledaregenskaper – hur jag är när jag leder människor och också när jag jobbar i grupp. Det var en stor skillnad från NJR när vi var 4-5 människor som träffades. Det är en trygghet för mig att ha kunskapen om att kunna leda så många människor i bagaget. Det är också viktigt att som ledare veta ens styrkor och svagheter.

Vad är din bästa CISV erfarenhet?
Det som var roligast för mig att uppleva var att vara IPP-stab*. Det var jag årsskiftet 2003-2004 nere i Malmö då vi hade ett samarbete med Stadsmissionen. Temat var marginalisering och det som var spännande var att staben var nere från Skåne och Köpenhamn. Det är en sak vi ska ta vara på inom CISV, att jobba över nationsgränserna, för det är finns så många olika kulturer inom CISV.

Om du fick ändra på en sak inom CISV, vad skulle det vara?
En sak som jag tycker gör vår organisation lite stel och som gör det svårt att arbeta, är att lokalföreningarna är pressade till att arrangera internationella program hela tiden. De känner att de måste vara solidariska och att de måste anordna, annars tar någon annan lokalförening deras arrangemang. Jag tycker att CISV International ska bli bättre på att finna andra externa former för sin finansiering, så att det inte ligger samma tryck på lokalföreningarna i framtiden.

Vad tror du kommer bli den största utmaningen under de två åren du kommer att sitta som ordförande?
Den största utmaningen kommer bli att få styrelsen att lyssna på de behov lokalföreningarna och människorna har. Att fånga upp de signaler medlemmarna ger och genomföra dem. Det är såklart svårt att höra alla röster. Jag vill att CISVs styrelse ska arbeta så att det passa alla lokalföreningar, oavsett vad de har för behov.

Vad vill du fokusera på inom CISV?
Jag vill fokusera på lokalföreningsutveckling. Jag har många visioner om annat, men jag tror att det är skitsvårt att arbeta visionärt med hela organisationen när vi har små problem i lokalföreningarna som att hitta ledare eller styrelseledamöter. Trots att vi har utvecklats mycket på senare tid, är det svårt att bygga någonting helt nytt utan en stadig grund att stå på.

Hur skulle din bästa vän beskriva dig?
Jag tror att hon skulle beskriva mig som ivrig, med dåligt tålamod och lite velig. Och känslostyrd! Kanske förvirrad… men det beror på vad man har för bästa vän. Min upplever mig nog som lite förvirrad.

Om du fick välja en sak att ta med dig till en öde ö, vad skulle du välja?
Det beror på hur länge man ska vara där, men någonting som tamponger. Någon bekvämlighetsgrej, en hygienartikel... nej men tändstickor. Tändstickor skulle jag ta med mig. Jag har sett på film att man ska kunna göra eld.

Vilket djur skulle du vara om du fick välja och varför?
Jag vill vara ett djur som lever fritt… ett vilt djur. En elefant, skulle jag vara. Tänk dig, de lever i det fria. Jag vill inte vara en cirkuselefant. En afrikansk vill jag vara. De lever i flock med sina barn. Det verkar vara en stor gemenskap och man är vegetarian. Det verkar vara ett sympatiskt liv på savannen.











Jenny med IPP-kollegan Björn Samming, CISV Danmark

* International People’s Project (www.cisv.se/ipp)
Dagar: 14–23
Antal deltagare:
15–30 (ålder 19+) samt 4–6 hemmastab (ålder 21+)
Internation People’s Project ger deltagarna möjlighet att lära sig mer om sig själva och andra samtidigt som de engagerar sig för samhällets utveckling. Projekten skapas tillsammans med en annan organisation och syftar till engagemang i en konkret lokal utmaning, exempelvis miljöförstöring eller hemlöshet.


Text: Jennifer Jokinen
Bild: Jesper Karlqvist

Inga kommentarer: